Bijna elke week werk ik met emoties in de praktijk. Lastige, vervelende, pijnlijke emoties. We willen deze emoties niet, het liefst lopen we bij ze weg. Waar we ook heel goed in zijn is het vermijden van deze emoties , we gaan online, we gaan wat eten, we zetten de tv aan. Lijden is niet fijn en pijn is niet leuk. Daarom lopen we weg. Wat als je nou het tegenovergestelde zou doen? Interessant!

In 5 stappen mindful omgaan omgaan met emoties
Hoe doe je dat nou? Hoe zorg je op een mindfulle manier voor je lastige emoties?

1. De eerste stap is het herkennen en erkennen van deze emotie, als boosheid er is herkennen we het als boosheid. Een kind kan boosheid dan bij de naam noemen “ah, daar is boosheid”.

2. De tweede stap is het accepteren van deze emotie. Het is okay dat er boosheid is, dat hoort bij het mens zijn. Boosheid heeft ook een functie, het beschermt jou.

3. De derde stap is het omarmen van deze emotie, zoals een kind een pop, een lievelingsdier of een jong hondje of poesje vasthoudt. Zoals een moeder zorgt voor haar huilende baby. De moeder weet nog niet waarom het kind huilt, maar het vasthouden zorgt ervoor dat de baby minder lijdt.

We weten vaak niet waar deze emotie, deze pijn vandaan komt, maar omdat we het herkennen, erkennen en liefdevol omhelzen lijden we al minder.

4. De vierde stap is het onderzoeken van deze emotie. We kijken naar de wortels van onze emotie en hoe deze is gevoed door ons denken en onze percepties. Dit vergt oefening, maar is het helemaal waard. Vaak zie ik een glimlach verschijnen op het gezichtje van het kind als zij of hij het lichtje van aandacht schijnt op de emotie en ziet wat is.

5. De vijfde stap is dat we inzien dat we meer zijn dan deze emotie. Zelfs middenin een heftige emotie zien we dat deze emotie tijdelijk is en steeds verandert.

Ik werk in de praktijk veel met de adem. Met behulp van de adem kun je een boosheid storm aan. Hiervoor is het wel nodig om elke dag 5 – 10 minuten te oefenen met de adem.

Wil je meer weten over mindfulness en de kracht van de adem, neem gerust contact met me op.


Liefs, Chantal

Categorie├źn: Mindfulness

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *